Startsida

 Om Navsystem

Hårdvara

Mjukvara

      Webbutik        

Filarkivet

Länkar           Kontaktformulär
         
 

VIA ART3000

Via:s ART3000 är en industriell strömsnål dator med alla de egenskaper man önskar av en navigations-dator för både segel och motorbåt. Datorn är försedd med den strömsnåla Nano-processorn på 1,3GHz. Med en minneskapacitet på 2GB blir detta en dator som klarar de allra flesta navigationsprogram. Här finns t.ex 4 serieportar för inkoppling av GPS och AIS och 4 USB portar för anslutning av styrdon, tangentbord etc. Det finns också stöd för dubbla skärmar via VGA och LVDS. Datorn har inbyggt nätaggregat som klarar en inspänning på 7 - 36 volt och en effektförbrukning på ca 15 Watt. Datorn har plats för 2,5" hårddisk och hållare för CF-flashminne. För minsta effektåtgång kan hårddisk av SSD-typ användas. Mer information i webbutiken. Mått(BxDxH): 233x123,5x65,2mm.

 

 

 

 

Datorer
Bildskärmar
Styrdon
Monteringsexempel

Positionering
Mobilt Internet

AIS Transpondersystem


                                   VIA ART3000

  Marinklassad navigationsdator
Framtidens navigationsdator. En specialanpassad och klassad dator med måtten 310 x 221 x 91mm. Finns att få med mobilprocessor på upp till 2,0GHz och med drivspänning 24 eller 230 volt. Datorn har en mängd anslutnings-möjligheter, bland annat 6st comportar, 3st USB, minneskortläsare, samt uttag för CD och diskettstation.


Alla anslutningar är placerade på datorns framsida. Detta för att lätt kunna ha en överblick på allt kablage vid eventuell felsökning eller anslutning av nya funktioner. Hårddisken sitter monterad i snabbfäste och kan lätt tas ur från baksidan.


Chassit är gjort i aluminium och har ordentliga fästplåtar för att kunna skruvas fast på skott eller hylla.

 

 

 

  SUMICOM S625F
Sumicom S625F är en liten PC
i storlek som en bilradio! Trots det lilla formatet stödjer den mobile-processorer på upp till 1,5GHz och minneskapacitet på 512MB. Det finns dessutom plats för 2,5” standard hårddisk och ”slim” CD eller DVD. Måtten är 155 x 255 x 55mm och vikten 3kg!

Datorn är helt ljudlös och kyls effektivt av chassit som är i lättmetall. Drivspänning är 12 volt och strömåtgången endast 23 watt!

S625F är en fullvärdig dator med samma egenskaper som stationära datorer. Det arbeten man utför på sin vanliga dator kan också göras på denna. Det lilla formatet och låga strömförbrukningen gör den perfekt som navigationsdator i segel- och motorbåtar. Här finns alla anslutningsmöjligheter för t ex GPS, AIS, GPRS-modem och WLAN för trådlös anslutning till internet i många hamnar.

Som standard levereras S625F med Intel Celeron processor på 1,5GHz, ramminne på 512MB och DVD-läsare. Hårddisken är på 30GB och av Automotiv-typ, det vill säga att den klarar betydligt tuffare tag och temperaturväxlingar än standard hårddiskar.

 

 

BOXER 6860

Compact fläktlös PC med många anslutningsmöjligheter. Stöd för dubbla displayer. Bestyckning: Intel Core 2 Duo 1,6GHz, 1GB RAM, 40GB automotiv hårddisk, CD/DVD-läsare, 1VGA, 1DVI, 4COM, 4USB, TV out, 2-1PS/2, 6 in 1 card reader. Drivspänning 9 - 30 Volt DC, förbrukning ca 20 watt. Levereras med CD/DVD.

   

 


                 

                        SUMICOM S625F

 

 

BoxerS 6920

Stöt- och vibrationssäker fläktlös PC med många anslutningsmöjligheter. Bestyckning: Intel Pentium Core 2 Duo 1,6GHz- 2,0GHz, 512-2GB i RAM, 40GB automotiv hårddisk, 1VGA, 4COM, 4USB, 2-1PS/2, 1PCI, 1CF slot, 2xPCMCIA, 2 nätverk. Drivspänning 9-30 VDC. Förbrukning ca 25 Watt. Arbetstemperatur -15 till 50 grader celcius. Utan CD-läsare.

 

                             

 

Bildskärmar

Valet av bildskärmar blir i en fritidsbåt ofta en fråga om utrymme och monteringsalternativ. Invändigt finns det stora valmöjligheter till överkommliga priser. Prestandan hos en vanlig kontorsskärm med bra kontrast och ljusstyrka räcker ofta för att montera inombords. Här kan man välja mellan lösa LCD-kit för egen innbyggnad eller en på marknaden lämplig skärm för ändamålet. Det viktigaste kravet är att skärmen klarar en upplösning på 1024 x 768 bild-punkter.

 

Utvändiga bildskärmar
Kraven på den utvändiga skärmen är betydligt högre. Den skall klara en upplösning på 1024 x 768, tåla regn och vattenstänk samt ha en mycket hög ljusstyrka. Man bör välja en skärm med ljusstyrka omkring 1500 candela. Det finns bakgrundsbelysta skärmar och så kallat transreflektiva skärmar, som utnyttjar solens ljus för att visa en skarpare bild.

 


  

 

 


 

Textruta: 10 till 17" vattentäta skärmar med dimmer 0 - 100%.

 

 

 

 

 

 

 

 

Textruta: OLÒRIN Vista Line
15 - 17" skärmar för inombordsmontage. VGA och DVI ingångar samt dimmer 0 - 100%.

 
                        

 

Textruta: HATTELAND
                                 15” LCD-kit

 

 

 

   

Styrdon
Styrdon för navigationssystemet är en mycket viktig detalj. Erfarenheter från yrkessjöfarten är dock entydig, en stadig styrkula är den bästa lösningen. Kenstington´s trackball har fyra programmerbara knappar. Här kan två knappar användas för zoomning in och ut i navigationssystemet, och två knappar för vänster- och högerklick. Vidare kan ”Popup-menyer” läggas in på de vanligaste funktionerna.

Anslutning: PS/2 eller USB

VATTENTÄT TRACKBALL
För yttre styrplats behövs en helt vattentät trackball. Denna optiska och IP68-klassade trackball tål mycket tuffa tag. Konstruktionen används bl.a. till bankomater och annan utomhusutrustning.


Anslutning: PS/2 eller USB


            VATTENTÄT TRACKBALL

 

 
      Kenstington´s trackball med fyra programmerbara knappar

      Nedan, Joystick som styrdon. Zoomning, hö och vä click

 

 

Monteringsexempel
Här visar vi några exempel på hur skärmar, styrdon

och datorer kan monteras till ett PC-baserat naviga-

tionssystem.

 

Nedan montage i en Nord West 390 Flybridge. Inombords Camos industriella 15 tums skärm i metall och reflexfritt glas. Som styrdon ses en Joystick till vänster om gasreglagen.

 

Exemplet till höger visar en Storebro 420 Baltic där en 15 tums skärm monterats i kartbordet. Skärmen kan fällas ner så att utrustningen blir helt osynlig. Allt sitter fast monterat och inga lösa delar far omkring vid sjögång.


Bilden ovan visar montaget av en vattentät och ljusstark skärm på flybridge till samma båt. Till vänster om skärmen ses den vattentäta och optiska styrkulan.

 

 

Bilden till höger visar en ShuttleX monterad på gummiupphängd platta med snabbfäste för att lätt kunna monteras ur vid till exempel vinterförvaring eller service.

 

 

 

 

Till höger ett montage i en Viknes 1030. För att få optimal betraktningssvinkel har skärmen skurits in i instrumentpanelen och fixerats i rätt läge. Denna installation medför också ett naturligt skydd mot inkommande solljus från styrbords sidoruta. Skärmen - Camos MM1510D - kan även styras med fjärrkontroll för lätt åtkomst av diverse inställningsmöjligheter. Som styrdon används en 4-knappars trackball som sitter fast monterad alldeles till höger om skärmen.

Ovan skärmar för utombordsmontage som kan monteras fristående eller panelmonteras. Dessa skärmar klarar regn och sjövatten och är fullt   läsbara i solljus.

Ovan syns en Sumicom minidator snyggt monterad

i takpanelen.

 

Nedan och till höger exempel på montage av skärm på vrid- och vippbart fäste, Storebro 340 Adriatic.

 

 

 

Bilderna nedan visar en installation i en Albin 30.

Här används en vanlig kontorsskärm med bra prestanda och lämplig fot. Som styrdon sitter en gedigen trackball fast monterad. Datorn har byggts

in och panelmonterats i hurtsen för förarstolen. Ett

bra exempel på hur en fast installation kan se ut.

 

 

 

Ytterligare ett exempel på fast installation i äldre båt.

Datorn har fästs på vikbar platta under förarstolens hurts och är helt osynlig för objudna besökare. Skärmen är monterad upp och ner i takpanelen och kan praktiskt fällas upp när den inte används. Bilden vänds då enkelt 180 grader i grafikprogramvaran.

 

 

 

  P

På Flybridge används en helt vattentät 12,1 tums skärm. Upp lösningen kan hållas på samma nivå trots skillnad i skärmstorlek - dimmbar 0-100%. En fantastisk skillnad i tydlighet jämfört de ofta mindre "plottrarna". Som styrdon används här också en Joystick - till höger om gasreglagen.

 


 
 



 

 

Alternativet till kompletta skärmar kan vara att använda sig av

ett LCD-kit för inbyggnad av skärmen i befintliga paneler.

Nedan ses ett montage i en Princess 60. Denna 15" LCD-display har en ljusstyrka på ca 500 candela och en betraktningsvinkel

på nära 180 grader!

 

På flybridge till samma båt har en 15" ljusstark vattentät skärm monterats i optimal vinkel mot förarplatsen. Systemet styrs härifrån av den vatten-täta styrkulan till höger om gasreglaget.

 

 

 

 

 

 

  Positionering
GPS
Global Positioning System, GPS, är ett rymdbaserat radionavigeringssystem som drivs av Försvarsdepartementet i USA. Systemet är baserat på 24 satelliter som kretsar i 6 banor runt jorden. Satelliterna sänder signaler med information som din mottagare utnyttjar för att bestämma sin position. Det krävs att mottagaren får signaler från minst tre satelliter för att den skall kunna utföra beräkningen. Positionsnoggrannheten är till 95 % bättre än 20 meter.
 
   
  DGPS förbättrar noggrannheten
Att positionen inte är ännu mer noggrann beror på att signalen från satelliten påverkas av jonosfären och troposfären, samt fel i satelliterna i form av sämre noggrannhet i klockor och satellitbanor. För att få en ännu bättre noggrannhet kan man installera en DGPS-mottagare. Då blir positionsnoggrannheten i praktiken 1-2 m, men på grund av juridiska skäl garanteras 8 m.
Sjöfartsverket har i samarbete med våra grannländer och efter IALA: s rekommendationer etablerat ett referensstationsnät för GPS. Referensstationen beräknar avståndsfelet till varje satellit och via långvåg skickas en korrektion tillsammans med uppgift om stationens tillförlitlighet, korrektionens kvalitet samt om någon satellit inte bör användas. Korrektioner kan skickas för maximalt 12 satelliter vars elevationsvinkel överstiger 7 grader. Den utsända signalen övervakas av en kontrollmottagare. Avviker den framräknade positionen mer än 8 m från stationens inmätta position sänder den ut ett felmeddelande till din DGPS-mottagare.
Med en bra DGPS-mottagare kan positionsnoggrannheten bli runt en meter!
 
   

 

           Koden DGPS/EGNOS            

 

WAAS/EGNOS
Markstationer skickar tillbaka informationen om hur stort fel som GPS visar och därefter sänder ett annat satellitsystem (WAAS eller EGNOS) ut denna information till mottagarna. Så kan WAAS/EGNOS kortfattat beskrivas.
EGNOS som är det system som används i Europa beräknas vara i full drift med tre satelliter under 2005. EGNOS förbättrar positionsnoggrannheten från 20 meter till ca 3 meter, informerar om fel i positionsangivelsen och varnar inom sex sekunder om GPS-signalen är felaktig. En del nyare GPS-mottagare har denna funktion. Att positionen inte blir lika bra

som för DGPS beror på att EGNOS-satelliternas bana över jorden går över ekvatorn. Vinkel blir för de nordiska förhållandena ganska spetsig och signalen kan vara svår att fånga in nära land. På öppet vatten eller i låglänt terräng har detta ingen betydelse.



REKOMMENDATION
Med de vektoriserade sjökortens precision bör man tveklöst använda sig av EGNOS- eller DGPS-systemet. Felet hos vanlig GPS kan tyckas obetydligt men vid stora skalor kommer skillnaden att märkas, speciellt när man har möjlighet att zooma in utan att sjökortet blir suddigt. Man får också en mycket exaktare fart och kursinformation.

 

 

   

 

Raystar 125 GPS WAAS/EGNOS

 

Mobilt Internet
Utvecklingen av mobila lösningar går i rasande fart.

Med de PC-baserade systemen ombord finns ett stort

behov att kunna kommunicera över Internet med så

god hastighet som möjligt. Som fritidsskeppare har

man oftast inte möjligheten till uppkoppling via satellit,

så hittills har kommunikation skötts över tröga GSM-modem eller trådlösa WLAN-nätverk som finns i många hamnar.

 

HSDPA/UMTS (3G)

Den explosivartade utbyggnaden av 3G har gjort det möjligt att använda nätet som en kontakt ut på Internet. Täckning är numera mycket god längs våra kuster och i och med det stora antalet användare har också priserna sjunkit kraftigt.

 

NMT450 (3G)

Det gamla NMT450-systemet släcktes 31/12 2007. Men nu har frekvenserna kunnat utnyttjas till ett mobilt bredbandssystem med överlägsen täckning. Kanske det bästa alternativet för mobilt kommunikation för svenska västkusten då samma taxa gäller för de tre ingående länderna Norge, Danmark och Sverige!

 

Snabbare och snabbare...............

Både GSM och NMT näten byggs nu ut för högre hastigheter och för närvarande har Turbo 3G god täckning till lands och till sjöss(NMT) med överföringshastigheter på ca 3Mbps.

 

Inom ganska snar framtid kommer den vanliga surfaren inte att märka någon skillnad på fast eller mobil Internetanslutning. Detta blir en fantastisk tillgång för de som navigerar med ett PC-baserat system. Programuppdateringar, nya sjökortsområden, väderinformation och all annan Internetanvändning kommer att gå mycket snabbt.

 

3G-modem

Modem för 3G-bandet finns redan i flera utföranden. Till hö visas ett för fast montage och ett för PC-card hållare. Bägge typerna utrustade med sim-korts hållare och uttag för yttre antenn. PC-card uttaget möjliggör enkel flyttning av 3G-kortet mellan t ex din bärbara dator och båten.

 

Framtiden ombord.........

Redan idag finns 3G/WLAN routers för det trådlösa nätverket ombord. Precis som hemma kan många datorer dela på en anslutning, skillnaden här är att anslutningen är mobil via 3G som inom en snar framtid förmodligen har större hastighet än er ADSL-anslutning hemma!

 

 
               

3G/UMTS-modem för Turbo 3G med inbyggt interface för     analoga telefoner, samma funktion som hemmatelefonen. Helt operatörsoberoende. Inbyggd WLAN router!     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NMT450-modem med Turbo 3G hastighet! Ekonomiskt sett det bästa alternativet på svenska västkusten. Samma abonnemang gäller i Danmark, Norge och Sverige! Inbyggd LAN/WLAN router!

  AIS Transpondersystem
AIS (Automatic Identification System) är namnet på ett system som gör det möjligt att från ett fartyg identifiera och följa andra fartygs rörelser. Bakgrunden till att systemet utvecklats och införts är att ge tillgång till mera information om fartygen i närområdet än vad som kan erhållas via radar. Till exempel ger AIS fartygens identitet och storlek och detta även för fartyg som befinner sig i radarskugga, bakom öar m.m.
AIS utnyttjar två VHF radiokanaler, där informationen sänds ut i korta ”datapaket” i väldefinierade och synkroniserade tidsintervall. Informationen består av fartygets identitet, position, kurs, fart, heading med mera och sänds med intervall från 2 s upp till 10 s, beroende på fartygets hastighet och manövrer. Med längre intervall sänds information om fartygets storlek, typ av last och destination. Position, kurs och fart hämtas från samma system som används för fartygets navigation; normalt en GPS/DGPS mottagare. Alla fartyg inom VHF räckvidd kan ta emot informationen via sin egen AIS utrustning.
Sjöfartsverket har arbetat internationellt med utvecklingen av standard för AIS och för införandet av ett krav på användning av AIS. FN-organet IMO (International Maritime Organisation) beslutade under 2001 att alla fartyg som följer SOLAS konventionen och är större än 300 ton skall vara utrustade med AIS. Kravet är i kraft från 1/7 2002 för nya fartyg och för befintliga gäller en särskild tidplan för införandet. Alla fartyg i internationell trafik är utrustade sedan 31/12 2004 och fartyg i nationell trafik skall vara utrustade med AIS senast 1/7 2007. För passagerarfartyg gäller kravet oberoende av fartygets storlek.
Sjöfartsverket har ett nät av landbaserade AIS basstationer för att ta emot AIS-information från fartyg men också för utsändning av säkerhetsrelaterad information. AIS-information används bland annat för att förbättra sjötrafikinformationen, sjöräddningsinsatser och isbrytningsoperationer.

Källa: Sjöfartsverket

 

 

 

Klass B-transponder

Med godkännandet av den betydligt billigare klass B-transponder blir det möjligt även för fritidsbåtar att ingå i AIS transpondersystemet till en rimlig kostnad. Detta blir en dramatiskt höjning av säkerheten, speciellt för långseglare. Med transponder ombord kommer i princip all yrkestrafik att se "dig" på sina navigationsskärmar.


 

 

AIS - Bakgrund
AIS är en svensk uppfinning och är ett system som tagits fram av den kände svenske uppfinnaren Håkan Lans. Systemet togs ursprungligen fram för kollisionsvarning och kommunikation mellan flygplan.

 

 

 

   


          

             AIS-mottagare med inbyggd GPS

 


                           

                               AIS-mottagare

 

Textruta: AIS Klass B-transponder

 

Textruta: Neovo 15"

 

 
Navsystem AB
Verkstadsgatan 4, SE-521 41 FALKÖPING, SWEDEN
Phone +46 705 90 33 95 - Fax +46 515 156 72
per.leward@navsystem.se www.navsystem.se